FAQ Zaloguj
Szukaj Profil
Użytkownicy Grupy
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Rejestracja
Notatki
Idź do strony 1, 2  Następny
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Forum www.europeistykapg.fora.pl Strona Główna » Archiwum / II Rok / Systemy polityczne » Notatki
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
JacekJ
Abiturient



Dołączył: 08 Paź 2007
Posty: 109
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Skąd: Z dziury w ziemi / Grupa 2

 Post Wysłany: Wto 15:37, 23 Cze 2009    Temat postu: Notatki

Jeżeli kto ma w formie elektronicznej, dzielić się - dla tych którzy nie zaliczyli przyda się.

Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
dagi
Świeżak



Dołączył: 24 Lis 2007
Posty: 14
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3

Skąd: Wrzeszcz

 Post Wysłany: Wto 17:33, 23 Cze 2009    Temat postu:

notatek nie mam ale tu takie podsumowanko systemow z pewnego zrodla
SYSTEM PARLAMENTARNO-GABINETOWY
a) dualistyczna egzekutywa (dwuczłonowa władza wykonawcza)
b) głowa państwa (monarcha, prezydent) nie ponosi odpowiedzialności politycznej przed parlamentem
c) głowa państwa "panuje, ale nie rządzi"
d) władza wykonawcza skupiona jest w rękach ministrów tworzących ciało kolegialne pod przewodnictwem premiera (gabinet)
e) ministrowie ponoszą odpowiedzialność polityczną wyłącznie przed parlamentem (1 lub 2-izbowym)
f) odpowiedzialność polityczna ministrów jest solidarna (łącznie jako gabinet) lub indywidualna
g) egzekutywa (władza wykonawcza) dysponuje uprawnieniami wobec legislatywy (np. prawo rozwiązania parlamentu), które równoważą uprawnienia parlamentu do pociągania gabinetu do odpowiedzialności politycznej
GENEZA
- Monarchia absolutna - zasada nieusuwalności i nieodpowiedzialności politycznej monarchy, które spadają na jego doradców (ministrów) (stąd odpowiedzialność polityczna ministrów i instytucja wotum nieufności parlamentu dla ministrów)
- instytucja kontrasygnaty - obowiązek podpisania aktów monarchy, by odpowiedzialność za nie ponosili ministrowie (kontrasygnata)
- stopniowo ministrowie przejmują coraz więcej uprawnień głowy państwa (stąd dualizm władzy wykonawczej)
- monarcha stopniowo tracił kolejne uprawnienia dotąd należące do prerogatyw (osobistych uprawnień monarszych, nie wymagających kontrasygnaty), czyli w efekcie tracił w ogóle uprawnienia władcze, aż do zera. Król w Wlk.Brytanii może więc jedynie upominać, inspirować i być przez nich informowany.

W monarchiach głowa państwa ma więc funkcję dekoracyjno-ceremonialną. Jeśli większość parlamentarna jest w stanie stworzyć rząd - rola głowy państwa ogranicza się do desygnowania kandydata większości parlamentarnej (w Wielkiej Brytanii - lidera partii, która wygrała wybory). Jeśli jednak szykuje się rząd koalicyjny złożony z kilku partii - rola głowy państwa rośnie. Monarchowie współcześni nie lubią angażować się w spory polityczne przy formowaniu gabinetów. Król pozostaje z zasady w cieniu, a konsultacje polityczne w jego imieniu prowadzi doświadczony polityk.

W Republikach rośnie rola prezydenta, ale nigdy nie równoważy siły egzekutywy. Mówi się, że głowa państwa w republikach o systemie parlamentarno-gabinetowym może przybrać postać arbitra lub prezydenta neutralnego. Taki neutralnym prezydentem był prezydent RP wg Konstytucji marcowej z 1921 r (przed zmianą w 1926 r.). Prawie nic nie mógł. Ani prawa weta, ani prawa inicjatywy ustawodawczej, rozwiązanie parlamentu tylko za zgodą Senatu wyrażoną większością aż 3/5 głosów.
Centralnym organem władzy staje się więc rząd (gabinet) z jego szefem - czyli premierem. Tradycyjna nazwa premier (francuska) oznaczająca pierwszego wśród równych (primus inter pares) nie ma dzisiaj w zasadzie nigdzie zastosowania (oprócz Szwajcarii i Austrii). Wzmocnienie pozycji premiera w ramach egzekutywy oznacza ewolucje systemu parlamentarnego w system parlamentarno-gabinetowy.
W systemach parlamentarno-gabinetowych - premier jest zwierzchnikiem ministrów, faktycznym szefem, a nie jednym z wielu. Instytucja premiera ewoluuje więc w kierunku rządów kanclerskich lub brytyjskich, który powstały w drodze ewolucji.
Instytucja wotum nieufności - czyli sposobu egzekwowania przez parlament odpowiedzialności politycznej rządu przybiera w systemie kanclerskim postać "konstruktywnego wotum nieufności" - jeszcze bardziej wzmacniając pozycję gabinetu. Wotum konstruktywne jest takim nie tylko jeśli w tym samym głosowaniu dochodzi do wyboru nowego premiera, ale jeśli oznaczone są odpowiednio wysokie progi dla podjęcia decyzji - wysoka większość i wysokie kworum.
Przykładami państw, gdzie panuje system parlamentarno-gabinetowy jest: Wielka Brytania, Niemcy, Polska między rokiem 1921 a 1926, III Republika Francuska, Belgia,
SYSTEM PREZYDENCKI
a) prezydent bezpośrednio wykonuje funkcje rządzenia czyli panuje
i rządzi - dysponuje pełnymi kompetencjami władzy wykonawczej
b) prezydent za wykonywanie funkcji rządzenia i kierowanie rządem
nie ponosi odpowiedzialności politycznej przed parlamentem.

c) Ministrowie (sekretarze) czyli doradcy prezydenta ponoszą odpowiedzialność wyłącznie przed prezydentem.
d) prezydent pochodzi z wyborów powszechnych (bezpośrednich lub pośrednich), gdzie lud jako suweren powierza konkretnej osobie sprawowanie funkcji prezydenta
GENEZA
USA. Ewolucja w USA początkowo nawiązywała do angielskiej doktryny czystego rozdzialu wladz.
Pierwsza ideę tę wprowadziła do swojej konstytucji Wirginia w 1776 r. Była ona kontynuacją idei głoszonych przez lewellerów. W tym samym roku teorię podziału władzy wzorowaną na systemie angielskim wprowadziły do swoich konstytucji stany Maryland i Półn. Karolina, rok później – Georgia. Najpełniej do idei lewellerów nawiązały stanu Pennsylwania (1776) i Vermont (1777). Konstytucja Pennsylwanii przewidywała jednoizbowy parlament i kolegialną egzekutywę pochodzącą z wyborów powszechnych. Vermont podobnie, ale egzekutywa była jednoosobowa. Idee tradycyjne były w początkowym okresie najpopularniejsze w Ameryce, bowiem decydowały o eliminacji rady gubernatorskiej i nie przewidywały prawa weta egzekutywy. Bano się silnej egzekutywy – pamiętając, że do niedawna mieszkańcy kolonii amerykańskich byli poddanymi angielskiego króla.
W 1778 roku odbyło się I referendum konstytucyjne w którym odrzucono konstytucję Massachusetts głównie dlatego, że nie przyjmowała pełnego podziału władz. A jednak klasyczny podział władz szybko zaczął się degenerować. Okazało się, że legislatywa podporządkowuje sobie egzekutywę, a nawet ingeruje w działalność sądów. W 1780 obywatele Massachusetts ponownie przystępują do referendum konstytucyjne. Tym razem projekt konstytucji wyraźnie przewiduje system hamulców ustrojowych. Było to pierwsze pełne sformułowanie istoty hamulców „każda władza ma być niezależną, ale ma być ponadto tak zrównoważona, by była zdolna do posługiwania się takimi hamulcami wobec pozostałych, które pozwolą uchronić ją od zależności lub połączenia z inną”. Konwencja filadelfijska, która uchwaliła konstytucję federalną Stanów Zjednoczonych debatowała długo nad systemem hamulców systemowych. Konieczność ich stworzenia nie budziło żadnych wątpliwości. Chodziło przede wszystkim o ograniczenie organu pochodzącego z wyborów powszechnych i bezpośrednich – kongresu. Postanowiono wzmocnić egzekutywę uniezależniając jej wybór od Kongresu. Prezydent otrzymał prawo weta dla hamowania legislatywy, ale weta zawieszającego, które kongres mógł przegłosować większością 2/3 głosów. Legislatywę osłabiono również przez jej rozdzielenie na dwie izby, co miało również znaczenie tradycyjne – tylko dwa parlamenty stanowe Pennsylvanii i Georgii były jednoizbowe. System hamulców w doktrynie amerykańskiej pokrywa się więc z założeniami Monteskiusza – służy ograniczeniu legislatywy.
Elementem zapewniającym sprawne działanie systemowi amerykańskiemu jest stabilna scena polityczna oparta na dwóch głównych partiach. Sytuacja ulega znacznemu utrudnieniu w przypadku gdy Prezydent i większość Kongresu wywodzą się z innych partii. Utrzymaniu stabilności systemu służą tutaj jednak szczegółowe rozwiązania (np. krótkie kadencje Izby Reprezentantów i rozłączenie wielu kompetencji organów władzy nie wymagających ich współdziałania). Zagrożenie dla demokracji jest jednak w USA większe niż w państwach o ustroju parlamentarno-gabinetowym, gdzie istnieją mechanizmy rozwiązywania konfliktów między władzami, np. możliwość rozpisania nowych wyborów parlamentarnych przez premiera czy odwołania rządu przez parlament. System parlamentarny jest bardziej elastyczny wobec zmian politycznych, może na nie skutecznie reagować. System prezydencki jest bardziej sztywny i chociaż sprzyja stabilności systemu to w przypadku jego wahnięć – nie ma zbyt wiele narzędzi do ich usunięcia. To jest efektem różnej ewolucji systemów. Jeden wywodzi się z systemu rozdziału, a wręcz separacji władz. Drugi – z systemu podziału władz wyposażonych w narzędzia wzajemnego wpływania na swoją działalność – narzędzi awaryjnych.
RZĄDY ZGROMADZENIA
a) parlament zajmuje najwyższe miejsce w konstytucyjnej strukturze państwa;
b) rząd nie jest powoływany przez głowę państwa, ale jest wybierany przez parlament spośród członków parlamentu;
c) rząd jest wewnętrznym organem parlamentu, przez rząd parlament decyduje o kierunkach polityki państwa czyli następuje scalenie funkcji ustawodawczej i wykonawczej;
d) rząd jest bezpośrednio podporządkowany parlamentowi (odwoływany przez parlament nie w drodze wotum nieufności, ale bezpośrednio);
e) głowa państwa (jeśli istnieje) - kolegialna lub jednoosobowa - jest bezpośrednio podporządkowana parlamentowi;
f) zasada suwerenności parlamentu uniemożliwia istnienie instytucjom demokracji bezpośredniej;
g) odpowiedzialność karna członków rządu i głowy państwa jest taka sama jak wszystkich obywateli (brak immunitetu formalnego)
Przykładami państw, gdzie istniał system rządów zgromadzenia są Rządy Długiego Parlamentu podczas rewolucji angielskiej (1640-1653), rządy Konwentu podczas Rewolucji Francuskiej, ustrój Francji w konstytucji 1793 r., Konstytucja Turcji z 1924 r., Polska wg Małej Konstytucji 1919 r., formalnie: ustrój PRL według Konstytucji z 1952 r. (formalnie, bo to nie było państwo demokratyczne). Obecnie w zasadzie nie ma państwa, gdzie funkcjonowały czysty system rządów zgromadzenia.
Często myli się rządy zgromadzenia z systemem parlamentarno-komitetowym :
który tym różni się od rządów zgromadzenia, że:
- pomimo zachowania nadrzędnej roli parlamentu w państwie, organy władzy nie są jednocześnie wewnętrznymi organami parlamentu,
- członkowie rządu nie muszą być członkami parlamentu,
- rząd jest komitetem wykonawczym parlamentu (stąd nazwa), ma wpływ na kształtowanie polityki państwa, nie jest podporządkowany parlamentowi absolutnie, realizuje swoją politykę twórczo, a nie mechanicznie;
- dopuszczalne są instytucje demokracji bezpośredniej,
- cechą tego systemu jest także decentralizacja władzy w postaci rozwiniętych struktur samorządowych.

Przykładem ustroju parlamentarno-komitetowego jest Szwajcaria nazywana niesłusznie państwem o systemie rządów zgromadzenia
SYSTEM PÓŁPREZYDENCKI
(semiprezydencki, prezydencjalny, prezydencko-parlamentarny)
Połączenie rozwiązań systemu prezydenckiego:
- prezydent pochodzi z wyborów powszechnych
- powołuje członków rządu, którzy są przed nim odpowiedzialni
- prawo weta ustawodawczego prezydenta
- uprawnienia prezydenta nie wymagające kontrasygnaty ministra/premiera (prerogatywy)
- przewaga prezydenta nad rządem w łonie egzekutywy
i systemu parlamentarnego:
- istnienie Rady Ministrów z Premierem jako drugiego członu egzekutywy
- odpowiedzialność polityczna rządu przez parlamentem (wotum nieufności) i instytucja kontrasygnaty niektórych aktów prezydenta
- uprawnienie prezydenta do rozwiązania parlamentu (ograniczone)
- możliwość samodzielnego zarządzenia referendum konstytucyjnego i ustawodawczego przez prezydenta
- prawo odesłania projektu ustawy do sądu konstytucyjnego


Post został pochwalony 1 raz
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
tomek
Magister



Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 359
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Skąd: Rumia Janowo / Grupa 2

 Post Wysłany: Wto 19:56, 23 Cze 2009    Temat postu:

Wielkie dzięki dagi, buziak :*

Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
Agata188
Świeżak



Dołączył: 26 Lis 2007
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3

Skąd: grupa 2

 Post Wysłany: Wto 21:06, 23 Cze 2009    Temat postu:

Wysłałam na maila kilka przydatnych rzeczy!!!!!!

Post został pochwalony 1 raz
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
Przemo
Licencjat



Dołączył: 11 Paź 2007
Posty: 227
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Skąd: Centrum / Grupa II

 Post Wysłany: Wto 21:17, 23 Cze 2009    Temat postu:

Dzieki wielkie Smile Link dla ludzi jak im sie nie chce na maila wbijac:

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 1 raz
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
dagi
Świeżak



Dołączył: 24 Lis 2007
Posty: 14
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3

Skąd: Wrzeszcz

 Post Wysłany: Wto 22:18, 23 Cze 2009    Temat postu:

dla bardziej żądnych wiedzy tu znajdziecie więcej o kontroli konstytucyjności prawa [link widoczny dla zalogowanych]

Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
alfto
Magister



Dołączył: 08 Paź 2007
Posty: 397
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Skąd: się biorą małe alfy? // Gr: II

 Post Wysłany: Wto 22:23, 23 Cze 2009    Temat postu:

fenkju wszystkim :*

Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
bart..
Świeżak



Dołączył: 07 Paź 2008
Posty: 99
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Skąd: GDA

 Post Wysłany: Wto 22:28, 23 Cze 2009    Temat postu:

tego mi właśnie brakowalo... OGROMNE DZIĘKI!!

Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
J.Killer
Abiturient



Dołączył: 01 Lis 2007
Posty: 102
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Skąd: Lębork-Gdańsk // grupa #1

 Post Wysłany: Wto 22:56, 23 Cze 2009    Temat postu:

nic dodac nic ujac danke szyn! ;]

Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
JacekJ
Abiturient



Dołączył: 08 Paź 2007
Posty: 109
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Skąd: Z dziury w ziemi / Grupa 2

 Post Wysłany: Śro 0:00, 24 Cze 2009    Temat postu:

Wszystkim którzy coś dodali wielkie dzięki, niechaj wam bozia w dzieciach wynagrodzi.

Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
J.Killer
Abiturient



Dołączył: 01 Lis 2007
Posty: 102
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Skąd: Lębork-Gdańsk // grupa #1

 Post Wysłany: Śro 0:47, 24 Cze 2009    Temat postu:

tyle na ten temat ide spać... Powodzenia życze sobie i innym ;D

Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
tomek
Magister



Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 359
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Skąd: Rumia Janowo / Grupa 2

 Post Wysłany: Nie 17:46, 09 Sie 2009    Temat postu:

hej, ma ktos jeszcze jakies notatki?

przydalyby mi sie takei porzadne a nie z wikipedii ;(

pomuszcie ! Smile


Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
tomek
Magister



Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 359
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Skąd: Rumia Janowo / Grupa 2

 Post Wysłany: Czw 20:51, 13 Sie 2009    Temat postu:

Wink

Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
duke
Świeżak



Dołączył: 05 Paź 2007
Posty: 43
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3


 Post Wysłany: Pon 9:40, 24 Sie 2009    Temat postu:

haloo jaki jest termin na zaliczanie systemow?

Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
tomek
Magister



Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 359
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Skąd: Rumia Janowo / Grupa 2

 Post Wysłany: Pon 16:25, 24 Sie 2009    Temat postu:

Nie wiadomo, trza do niego mejla napisac.

duke - moze Ty?


Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Forum www.europeistykapg.fora.pl Strona Główna » Archiwum / II Rok / Systemy polityczne » Notatki
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach




Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson
Copyright © Jakob Persson 2003

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group